20 ژانویه 2024- یافته های متاآنالیز اخیر که در JAMA Pediatrics منتشر شده است، از دستوالعمل های بهداشتی برای محدود کردن مصرف آب میوه 100٪ خالص برای جلوگیری از دریافت کالری اضافی و افزایش وزن پشتیبانی می کند.

یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز از 42 مطالعه ی واجد شرایط، از جمله 25 مطالعه بر روی بزرگسالان(268095 نفر)و 17 مطالعه بر روی کودکان(45851 نفر)، ارتباط مثبتی را بین مصرف آب میوه 100٪ خالص و افزایش وزن در کودکان نشان داد.

محققان نوشتند: "شواهد بدست آمده از این متاآنالیز نشان می دهد که مصرف آب میوه 100٪ خالص با افزایش کوچکی در شاخص توده بدنی (BMI) در کودکان مرتبط است."

آنها افزودند: "شواهد بدست آمده از متاآنالیز ما از مطالعات کوهورت آینده نگر بر روی بزرگسالان نشان می دهد که مصرف روزانه ی آب میوه 100٪ خالص با افزایش وزن بدن همراه است که احتمالاً تا حدی توسط انرژی دریافتی بیشتر میانجیگری می شود؛ اما این ارتباط توسط متاآنالیز ما از کارآزمایی‌های بالینی تصادفی‌، نه رد شد و نه حمایت شد.

مصرف آب میوه ی 100 درصد خالص می‌تواند وسیله‌ای مناسب برای برآورده کردن توصیه‌ها در مورد مصرف روزانه ی میوه باشد و بسیاری از مواد مغذی در میوه‌های کامل را از جمله آنتی‌اکسیدان‌های ضروری، ویتامین‌ها و پلی‌فنول‌ها که می‌توانند به یک الگوی غذایی سالم کمک کنند، ارائه می‌کند. با این حال، نگرانی هایی مطرح شده است که مصرف آب میوه 100٪ خالص ممکن است به دلیل مقادیر بالای انرژی و قندهای آزاد منجر به افزایش وزن شود. این نوشیدنی ها در مقایسه با فرم کامل میوه حاوی مقدار کمی فیبر یا حتی بدون فیبر هستند که منجر به مصرف انرژی بیشتر و سیری کم تر می شوند.

شواهد موجود در مورد آب میوه ها و افزایش وزن، حاصل یافته های متفاوت از آزمایشات بالینی و مطالعات مشاهده ای است که سبب سردر گمی در مورد نتیجه ی قطعی شده است. برای پر کردن این شکاف دانش، دکتر میشل نگوین و همکارانش از دانشگاه تورنتو، قصد داشتند شواهد موجود را در مورد مصرف آب میوه های 100٪ خالص و وزن بدن در کودکان و بزرگسالان ترکیب کنند.

برای این منظور، آنها پایگاه‌های اطلاعاتی آنلاین را تا 18 می 2023 جستجو کردند. این متاآنالیز شامل مطالعات کوهورت آینده‌نگر حداقل 6 ماهه و کارآزمایی‌های حداقل دو هفته‌ای بالینی تصادفی کنترل شده(RCTs)  بود که ارتباط آب میوه های 100٪ خالص را با تغییر وزن بدن کودکان و بزرگسالان ارزیابی می‌کرد. در این کارآزمایی‌ها، آب میوه‌ها با نوشیدنی های کنترل(فاقد کالری) مقایسه شده بودند. داده ها با استفاده از مدل های اثرات تصادفی ادغام شدند و به عنوان ضرایبβ ارائه شدند.تغییر در شاخص توده بدنی (BMI= وزن بر حسب کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد) در کودکان، و تغییر در وزن بدن در بزرگسالان ارزیابی شد.

این تجزیه و تحلیل شامل 42 مطالعه ی واجد شرایط، از جمله 25 مطالعه در میان بزرگسالان(6گروه؛ 19مطالعه ی تصادفی کنترل شده؛ 268095 بزرگسال؛ میانگین سنی در میان مطالعات همگروهی 48 سال؛ میانگین سنی در میان مطالعات تصادفی کنترل شده 42 سال) و 17 مطالعه بر روی کودکان(17گروه، بدون هیچ مطالعه ی تصادفی کنترل شده ؛ 45851 کودک؛ میانگین سنی 8 سال).

بر اساس این متاآنالیز، استنباط های زیر حاصل شد:

· در میان مطالعات کوهورت در کودکان، هر وعده اضافی در روز مصرف آب میوه 100٪ خالص، با 0.03 افزایشBMI همراه بود.

· در میان مطالعات کوهورت بر روی بزرگسالان، مطالعاتی که برای انرژی تنظیم نشده بودند، افزایش وزن بدنی بیشتر (0.21 کیلوگرم) را نسبت به مطالعاتی که برای دریافت انرژی(0.08-کیلوگرم) تنظیم شده بودند، نشان دادند.

· مطالعات تصادفی کنترل شده در بزرگسالان هیچ ارتباط معنی داری از مصرف آب میوه های 100٪ خالص با وزن بدن پیدا نکردند، امافاصله ی اطمینان آنهاگسترده بود(MD،0.53-کیلوگرم).

نویسندگان نتیجه گیری کردند:" نتایج ما از راهنمایی های بهداشت عمومی برای محدود کردن مصرف آب میوه 100٪ خالص برای جلوگیری از چاقی و اضافه وزن حمایت می کند."

منبع:

https://medicaldialogues.in/pediatrics-neonatology/news/consumption-of-100-per-cent-fruit-juice-can-lead-to-weight-gain-in-children-and-adults-jama-123303